ekologiczne opakowania

Czy ekologiczne opakowania są przyszłością e-commerce?

Zakupy w sieci stały się czymś równie oczywistym i łatwym jak zakupy stacjonarne. Coraz więcej ludzi kupuje w Internecie, ponieważ jest to bardzo wygodna opcja. Niewielu jednak zastanawia się nad tym, że zamawiając towary w e-sklepach, niekiedy wpływamy negatywnie na środowisko naturalne. Dzieje się tak, ponieważ zamówione paczki wymagają transportu. Ponadto, każde opakowanie, wykorzystane w e-commerce, prędzej czy później staje się bezużytecznym odpadem. Śmieci, generowane przez branżę KEP i e-handel zalegają na wysypiskach całego świata!

Eksperci e-commerce postanowili stawić czoła temu problemowi. W wielu państwach już od lat 90. ubiegłego wieku trwa produkcja opakowań ekologicznych biodegradowalnych. Czy takie rozwiązanie pozwoli ludzkości uchronić środowisko przed ekologiczną katastrofą i stanie się przyszłością handlu elektronicznego? Poszukajmy odpowiedzi.

Czym są opakowania ekologiczne?

Wiele osób zaczęło zastanawiać się, jak chronić środowisko naturalne oraz oszczędzić ziemskie zasoby odnawialne i nieodnawialne? Zdecydowano się zatem na produkcję ekologicznych opakowań i materiałów biodegradowalnych. To tworzywa i surowce, które ulegają rozkładowi pod wpływem procesów chemicznych, ciepła, światła lub działania mikroorganizmów. Do kategorii eko opakowań zaliczają się między innymi:

  • pudełka,
  • kartony,
  • foliopaki,
  • tuby,
  • skrzynki,
  • tacki.

Z czego powstają opakowania eko?

Eko opakowania to zarówno materiały jednorazowe, nadające się do recyklingu, jak i materiały wielorazowe, niewymagające ponownej obróbki (na przykład: opakowania zwrotne – skrzynki drewniane, butelki szklane). Opakowania wielokrotnego użytku powstają głównie z:

  • papieru,
  • polipropylenu,
  • spienionego polipropylenu,
  • bawełny,
  • surowców pochodzenia roślinnego,
  • metali, nadających do recyklingu (aluminium, blacha stalowa).

Eko opakowania – jak się mają do współczesnej ekopolityki globalnej?

Wzmożona produkcja ekologicznych opakowań dla branży e-commerce wynika z globalnych trendów politycznych. Jednym z nich jest między innymi Europejski Zielony Ład, czyli plan działań, mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i ochronę zasobów. Główną ideą, która przyświeca twórcom europejskiego Zielonego Ładu, jest redukcja zanieczyszczeń i ograniczenie śladu węglowego do 2030 roku o minimum 55% w stosunku do stanu z początku lat 90. dwudziestego wieku.

Unijni i światowi eksperci stale poszukują odpowiedzi na pytania: jak odbudować ziemskie zasoby i co zrobić, by zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery. Ich zdaniem, jednym z kluczowych działań, mających na celu powstrzymanie efektu cieplarnianego, jest rewolucja w branży e-commerce i KEP. Na czym ma ona polegać?

Chodzi między innymi o to, by ekologiczne materiały zastąpiły sztuczne tworzywa, nienadające się do dalszej obróbki. Możliwość ponownego wykorzystania surowców i produkcja eko opakowań to innowacyjne rozwiązania, dzięki którym poprawi się jakość powietrza i zmniejszy się ślad węglowy, powstający w wyniku działalności człowieka.

Przyszłość opakowań w e-commerce. Co nas czeka?

Obecnie wszystkie nowoczesne sklepy online i firmy kurierskie inwestują w rozwiązania przyjazne środowisku w myśl idei zrównoważonego rozwoju. Jednym z takich działań jest przemyślany wybór rodzajów opakowań i sposobów pakowania. Dostawcy i właściciele sklepów internetowych wysyłają konsumentom wyraźny komunikat, że foliowe taśmy, stretch i plastik są passé.

Oznacza to zatem, że przyszłość opakowań stanowią materiały naturalne, biodegradowalne i wielorazowego użytku. Klienci, którzy zamawiają towary w sieci, coraz częściej otrzymują więc paczki w charakterystycznych, szarych kartonach, pochodzących z odzysku. Na czasie są również eko taśmy papierowe i jutowe sznurki do przewiązywania kartonów – wszystko to jest dostosowane także do potrzeb konsumentów.

Nie ulega wątpliwości, że w kolejnych latach w krajach Zachodu wejdą w życie przepisy, nakazujące stosowanie wyłącznie ekologicznych materiałów opakowaniowych, wypełniaczy i taśm. Największe e-sklepy i centra logistyczne już wprowadzają radykalne zmiany w procesach przygotowywania wysyłek. Na czym one polegają?

Obecnie przemija moda na stosowanie wypełniaczy i innych materiałów opakowaniowych, produkowanych z niskiej jakości tworzyw sztucznych, których nie można ponownie przetworzyć. Przyszłością branży KEP są niewątpliwie naturalne eko-wypełniacze z makulatury, niebarwionych wiórek drzewnych lub skrobi.

Ekologiczne opakowania wielorazowe – przelotny trend czy wymóg współczesności?

Branża e-commerce przeżywa w ostatnich latach bardzo dynamiczny rozkwit. To pewne, że zakupy online z czasem zaczną całkowicie wypierać transakcje, dokonywane w lokalnych sklepach stacjonarnych. Bardzo prężnie rozwijają się również sieci automatów Paczkomat, które również są ekologicznym rozwiązaniem. Kurier dowozi wiele paczek w jedno miejsce, zamiast udawać się do każdego domu.

Na ulicach polskich miast można też coraz częściej zauważyć sklepomaty czy mlekomaty, w których eko opakowanie to standard. Wraz z rewolucją techniczną i wzrostem świadomości ekologicznej społeczeństw na całym świecie oczekiwania konsumentów stale rosną. Dotyczą one również jakości opakowań, wykorzystywanych w branży KEP.

Moda na zero waste trwa na świecie już od około 20 lat. Każdego roku rządy państw wprowadzają nowe eko regulacje i przepisy, które kształtują współczesny rynek opakowań w e-commerce. Wybór wysokiej jakości, eko opakowań jest więc czymś znacznie więcej niż przelotny trend. To przyszłościowe działanie, które ma na celu ochronę klimatu, następnych pokoleń i zasobów naszej planety.

Jakie zalety mają opakowania z recyklingu?

Wiele e-sklepów i firm kurierskich stawia na ochronę środowiska i eko opakowania. Jakie są główne zalety opakowań, powstałych w procesie odzysku?

Mniejsze zanieczyszczenie środowiska

Niewątpliwie największym atutem jest to, że eko opakowania nie zanieczyszczają gleb, wód ani powietrza. Dzięki zastosowaniu surowców wtórnych znacząco zmniejsza się również problem odpadów, zalegających przez wiele lat na składowiskach.

Oszczędność energii

Konsumenci, którzy świadomie wybierają opakowania ekologiczne, zwracają uwagę na to, że dzięki takim prostym rozwiązaniom można ograniczyć zużycie surowców i oszczędzić energię, potrzebną do ich pozyskania oraz obróbki. Najlepiej obrazuje to przykład kartonów i torebek opakowaniowych, produkowanych z makulatury.

Brak wycinki drzew

Ponadto stosowanie ekologicznych opakowań sprawia, że ludzie nie muszą wycinać i transportować drzew ani wytwarzać nowej masy papierowej. W wyniku ponownej obróbki surowce pozostają w obiegu zamkniętym i nie zanieczyszczają środowiska.

Czy ekologiczne opakowania pozostawiają mniejszy ślad węglowy?

Bardzo ważnym aspektem, na który zwracają uwagę ekolodzy i producenci opakowań eko jest kwestia śladu węglowego. Czym jest ślad węglowy? Najprościej można go opisać jako łączną ilość gazów cieplarnianych, wytwarzanych przez człowieka w wyniku różnych procesów czy chociażby w trakcie zwykłych, codziennych czynności. W odniesieniu do branży opakowaniowej ślad węglowy oznacza ilość CO2, który powstaje podczas produkcji i transportu opakowań, wykorzystywanych w różnych branżach.

Czy opakowania ekologiczne faktycznie mają niższy wskaźnik śladu węglowego? Niekoniecznie. Redukcja śladu węglowego ma bowiem miejsce wyłącznie wtedy, gdy produkty tego typu powstają i są przewożone w sposób w pełni kontrolowany, z minimalnym wykorzystaniem energii i zasobów. Na profesjonalnych eko opakowaniach, wykorzystywanych w e-commerce można znaleźć symbole i certyfikaty typu: Ecolabel, FSC czy Compostable. W Europie trwają również prace nad wdrożeniem specjalnego oznakowania graficznego, informującego konsumentów o śladzie węglowym, jaki pozostawia dany produkt.

Czy ekologiczne opakowania mogą być atrakcyjne?

W branży e-commerce już od lat toczy się spór o to, czy ekologiczne opakowania są atrakcyjne z perspektywy konsumentów. Zwolennicy opakowań biodegradowalnych twierdzą, że estetyka jest dla nich kwestią drugorzędną w stosunku do kwestii ochrony środowiska. Przeciwnicy eko designu twierdzą zaś, że materiały z odzysku wyglądają nieelegancko i nie wpisują się w specyfikę niektórych, luksusowych marek. Kto ma rację?

Okazuje się, że branża opakowaniowa bardzo się rozwinęła w ostatnich latach. Nowoczesne eko torebki i kartoniki w niczym nie przypominają surowych w formie, szarych, nudnych opakowań, które jeszcze do niedawna dominowały na rynku. Współczesne paczki, wykonywane z ekologicznych surowców, mają nietuzinkowy design, są estetyczne i w pełni dopasowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających konsumentów XXI wieku.

Ekologiczne opakowania na prezenty – zrównoważony rozwój w praktyce

Jakość i design torebek i kartoników na prezenty mają niebagatelne znaczenie w branży e-commerce. Jak połączyć koncepcję silnej marki i najnowsze eko trendy z zasadami zrównoważonego rozwoju? W tym celu warto sięgnąć po opakowania prezentowe, wytwarzane z surowców wtórnych na podstawie indywidualnych projektów. To modne i praktyczne rozwiązanie, które realnie przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego. Konsument odczuwa satysfakcję, widząc eleganckie, ekologiczne i spersonalizowane opakowanie prezentowe. Jest ono z pewnością ciekawą alternatywą dla materiałów opakowaniowych jednorazowych lub produkowanych z niskiej jakości tworzyw sztucznych.

Podsumowanie

Jak widzisz moda na ekologiczne opakowania coraz szybciej i prężniej rozwija się w przypadku e-commerce. Dbają o to zarówno właściciele sklepów, konsumenci, a także firmy kurierskie. Coraz więcej osób także decyduje się na wysyłki do automatów Paczkomat. Ekologicznie zapakowane przesyłki mogą być modne i stylowe – stawiaj na nie i Ty, jeśli zależy Ci na planecie!