ekologiczne rozwiązania

Dlaczego wprowadzanie ekologicznych rozwiązań do e-commerce jest tak ważne?

Branża e-commerce należy bez wątpienia do niechlubnego grona tych branż, które najbardziej szkodzą obecnie środowisku naturalnemu. Z czego to wynika? Zanieczyszczenia i ślad węglowy pozostawia bowiem zarówno sam proces produkcji towarów czy opakowań, jak i transport każdej paczki. Każdego roku narasta problem globalnego ocieplenia, spada jakość powietrza, którym oddychamy. Wraz z agresywną konsumpcją i produkcją kurczą się też zasoby odnawialne i nieodnawialne w postaci drzew, ropy czy węgla. Dlaczego eko rozwiązania stały się obecnie jednym z głównych priorytetów w e-commerce? Jakie mogą być skutki działań wbrew idei zrównoważonego rozwoju? Poznaj odpowiedzi.

Dlaczego ekologia ma dla nas tak duże znaczenie?

Zmiana klimatu to problem, który dotyka nas już od kilka lat. Coraz częściej mamy do czynienia z wieloma klęskami żywiołowymi – pożary, susze, tornada i wiele innych. Dlatego warto pomyśleć, co można zrobić i jak naprawić szkody, aby i również przyszłe pokolenia miały możliwość korzystania z dobrodziejstw Ziemi. Coraz więcej osób zaczyna sobie zdawać z tego sprawę i wprowadza eko rozwiązania na co dzień, a także w swoich biznesach. Jak prezentuje się sytuacja w przypadku e-commerce?

Ekologiczny handel internetowy: moda czy obowiązek?

Czy bycie eko to przejściowa moda, czy może coś znacznie więcej? Nie trzeba być naukowcem, by dostrzec, że jakość życia na Ziemi znacznie się pogorszyła w ostatnich kilku dekadach. Globalne ocieplenie postępuje. Debata publiczna, dotycząca konieczności ochrony środowiska naturalnego, trwa na świecie już od lat 60. i 70. ubiegłego wieku. To właśnie wówczas w Europie i Ameryce zaczęły powstawać pierwsze organizacje proekologiczne i ekoznaki typu Błękitny Anioł czy Environmental Choice.

Zielony ład – co to jest?

Aktualnie Unia Europejska opracowuje program tak zwanego Zielonego Ładu, czyli pakietu zmian gospodarczo-politycznych, mających na celu:

  • poprawę jakości powietrza, wody i gleb,
  • ograniczenie emisji CO2 do atmosfery (program zakłada osiągnięcie zerowego poziomu zanieczyszczeń),
  • wprowadzenie w życie koncepcji czystej gospodarki, w której liczy się tak zwana czysta energia, inteligentna mobilność i zamknięte obiegi produkcyjne, eliminujące problem powstawania nowych odpadów).

Jak widać, poszukiwania ekologicznych rozwiązań w e-handlu i w innych dziedzinach gospodarki nie są przelotnym trendem. To celowe i potrzebne działania ratujące planetę. Nie ulega więc wątpliwości, że w najbliższej przyszłości każdy właściciel sklepu internetowego będzie zmuszony wdrożyć do swojego e-biznesu nowe, eko normy i rozwiązania.

Czy branża e-commerce generuje ślad węglowy?

Rynek e-commerce w ciągu ostatnich 3 lat przeżywa prawdziwy boom. Każdego roku na świecie powstają tysiące nowych sklepów internetowych, których klienci codziennie zamawiają miliony paczek. Towary zamówione online pokonują zaś długą drogę od producenta, poprzez centra dystrybucyjne do automatów Paczkomat lub domów docelowych odbiorców.

W procesie pakowania i transportu przesyłek powstaje duża ilość gazów cieplarnianych, takich jak: dwutlenek węgla, metan czy podtlenek azotu. Większy ślad węglowy pozostawiają te e-biznesy, w których nie wprowadzono żadnych, ekologicznych rozwiązań. Takie sklepy nie proponują biodegradowalnych opakowań ani dostaw z wykorzystaniem elektrycznych pojazdów.

Do nadmiernej emisji CO2 przyczyniają się również sami właściciele sklepów internetowych. Wielu z nich zarządza swoim biznesem w sposób nieodpowiedzialny, całkowicie bagatelizując kwestie ochrony środowiska. Stosują oni plastikowe opakowania z niskiej jakości tworzyw sztucznych. Ponadto, mają też przestarzałe, nieenergooszczędne maszyny, pojazdy i urządzenia. Jak można ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w e-commerce? Rozwiązanie jest tylko jedno: wszystkie podmioty, związane z branżą e-commerce, powinny wdrożyć w firmach idee zrównoważonego rozwoju.

Czym jest zrównoważony rozwój w branży e-commerce?

Na temat zrównoważonego rozwoju wypowiadają się obecnie politycy, biznesmeni, ekonomiści i ekolodzy wszystkich krajów. Co oznacza to pojęcie? Mówiąc najprościej, chodzi o to, by współczesne pokolenie gospodarowało zasobami mądrze i z myślą o potrzebach kolejnych pokoleń. Koncepcja rozwoju zrównoważonego obejmuje kwestie gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Odnosi się ona między innymi do zrównoważonego gospodarowania zasobami ziemskimi i ludzką inteligencją, odpowiedzialną za szeroko rozumiany postęp cywilizacyjny.

W jaki sposób ideę zrównoważonego rozwoju można odnieść do funkcjonowania sklepu internetowego?

Chodzi przede wszystkim o to, by zmniejszyć negatywne oddziaływanie e-biznesu na środowisko naturalne oraz ukształtować nową, proekologiczną postawę konsumentów XXI wieku. To właśnie od indywidualnej polityki i jakości procesów logistycznych w sklepie internetowym zależy w dużej mierze ilość zanieczyszczeń i skala śladu węglowego, przypisywanego branży e-commerce. Nowe, ekologiczne rozwiązania, po które coraz częściej sięgają twórcy i strategowie e-sklepów, mają niebagatelne znaczenie dla całej planety! Częstsze wykorzystywanie eko materiałów, energooszczędnych urządzeń i optymalizacja procesów dystrybucji paczek sprawiają, że:

  • zmniejsza się zanieczyszczenie powietrza,
  • maleje zapotrzebowanie na energię i na nowe surowce,
  • rośnie popularność surowców wtórnych,
  • ludzie chętniej korzystają z innowacyjnych technologii (elektryczne auta, Paczkomat itp.).

Co wyróżnia ekologiczny sklep internetowy?

Gdy chcesz zrobić zakupy w sieci, coraz częściej trafiasz na informacje, że wybrane e-sklepy są przyjazne środowisku. Jakie są cechy charakterystyczne w 100% ekologicznego sklepu internetowego? Niektórzy przedsiębiorcy, prowadzący e-biznesy, już w nazwie domeny, aplikacji lub produktu wyraźnie zaznaczają, że spełniają polskie lub międzynarodowe eko standardy. To jednak stanowczo za mało, by móc stwierdzić, że firma działa w myśl idei zrównoważonego rozwoju. Co jest istotne?

Ekologiczne opakowania

Stawiaj na eko opakowania, pochodzące z recyklingu lub biodegradowalne.

Ekonomiczne pakowanie przesyłki

Ważne jest również, aby paczki były przygotowywane w sposób ekonomiczny. Co to oznacza? Przede wszystkim bez nadmiaru materiałów, sztucznych lub zbędnych wypełniaczy, zbyt dużych kartonów itp. Należy również dobierać odpowiedni rozmiar kartonu do przesyłki. Do zabezpieczenia przesyłek wykorzystuj tekturowe wypełniacze lub wełnę drzewną.

Eko dostawa

Oferuj klientom możliwość wyboru punktu dostawy do automatu Paczkomat lub PaczkoPunktu (dzięki temu zmniejsza się ilość spalin, ponieważ kurierzy nie muszą przyjeżdżać pod Twoje drzwi, a Ty możesz odebrać paczkę przy okazji, idąc do urzędu lub na zakupy).

Inne, ekologicze rozwiązania, chętnie wykorzystywane w e-sklepach, to także:

  • eko transport (rowery, auta i hulajnogi elektryczne),
  • stosowanie opakowań wielorazowego użytku,
  • przemyślane karty produktowe oraz polityka zwrotów (eliminująca ryzyko wielokrotnego powracania przesyłek do obiegu).

Ekologiczny e-commerce – zadbaj o środowisko!

We współczesnym e-commerce bardzo dużą rolę w kształtowaniu eko postaw odgrywa edukacja konsumencka. Sklepy, ukierunkowane na ekologiczne rozwiązania, stają się czymś więcej niż wirtualna przestrzeń, w której można dokonać kupna określonych produktów. Jako klient e-sklepu coraz częściej dostrzegasz w nim proekologiczne hasła reklamowe i nowe treści blogowe, poświęcone tematyce ochrony środowiska, DIY, eko designowi czy wykorzystaniu surowców wtórnych. Część sklepów promuje eko postawy, oferując klientom atrakcyjne rabaty, darmowe e-booki lub inne bonusy za wybór produktów bądź opakowań, pochodzących z drugiego obiegu.

Jak możesz w prosty sposób zadbać o środowisko, robiąc zakupy w sieci?

Oto kilka wskazówek:

  1. Zawsze stawiaj na ekologiczne materiały (z certyfikatem Ecolabel, FSC, Zielony Punkt itp.).
  2. Wybieraj dostawy do punktów zbiorczych,
  3. Jeśli nie musisz, nie wyrzucaj opakowań, które można wykorzystać ponownie.

Dlaczego warto wybierać ekologiczne opakowania produktów?

Świadomi konsumenci, którzy często robią zakupy w sieci, coraz bardziej cenią sklepy, oferujące ekologiczne rozwiązania. O jakich eko patentach mowa? To na przykład wykorzystanie opakowań z recyklingu lub zastosowanie materiałów biodegradowalnych zamiast folii, PCV czy papierów laminowanych. Dlaczego warto postawić na opakowania eko? Powód jest bardzo prosty: to najlepszy sposób na to, by zmniejszyć ilość generowanych odpadów i śladu węglowego.

EkoBox InPost, czyli eko opakowania wielokrotnego użytku

Na globalnych rynkach opakowania ekologiczne robią prawdziwą furorę w branży e-commerce między innymi dzięki patentom polskiej firmy kurierskiej InPost. Firma wprowadziła usługę EkoBox, czyli opakowania wielorazowego użytku, dzięki którym pakowanie przesyłek ma być prostsze i bardziej przyjazne środowisku. EkoBox jest rodzajem ekologicznego kartonu, pochodzącego z drugiego obiegu, wyprodukowanego z certyfikowanych materiałów. Po wyjęciu paczki z urządzenia InPost kartonik składasz zgodnie z instrukcją, by mógł z niego skorzystać następny klient.

Ekologiczny transport w walce z zanieczyszczeniem środowiska

Sprzedaż w sieci z pewnością nie byłaby w ogóle możliwa, gdyby nie współpraca z firmami branży KEP. Kurierzy każdego dnia rozwożą setki paczek, co niestety przyczynia się do nadmiernej emisji spalin i do globalnego ocieplenia. Ekologia w e-commerce dotyczy więc również logistyki dostaw.

Paczkomat InPost – w trosce o środowisko

Jakie są najlepsze i najbardziej ekologiczne formy dostawy, wykorzystywane przez firmy kurierskie? W większych miastach dużą popularnością cieszą się zeroemisyjne auta elektryczne i rowery dostawcze. Nowoczesną flotę pojazdów elektrycznych oferuje również wspomniany InPost. Firma deklaruje zmniejszenie poziomu emisji dwutlenku węgla nawet o 75% w porównaniu z samochodami o napędzie spalinowym. Jest to więc wizjonerski, ekologiczny e-commerce i model współpracy KEP, który z pewnością zrewolucjonizuje przyszłość obu branż.

Podsumowanie

Jak sam widzisz, ekologia w ostatnim czasie zyskuje na sile. Mamy coraz większą świadomość i wszystkim zależy na tym, aby odpowiednio zadbać o planetę. Również w przypadku prowadzenia biznesu w sieci warto stawiać na ekologiczne rozwiązania – transport, ponowne wykorzystanie kartonów, sprzedaż rzeczy używanych. To tylko kilka rzeczy, które warto robić. Stawiaj na ekologiczne rozwiązania również w swoim e-commerce! Razem zadbajmy o planetę!