influencer marketing

Na czym polega influencer marketing i dlaczego warto na niego postawić?

Zanim Internet na dobre zrewolucjonizował naszą rzeczywistość, jedynymi gwiazdami, znanymi z małego i dużego ekranu, byli głównie aktorzy, pogodynki i reporterzy telewizyjni. Tylko nieliczni wybrańcy mogli brać udział w reklamach, blogi nie istniały, a o własnym video można było jedynie pomarzyć. Wszystko zmieniło się wraz z upowszechnieniem się smartfonów i powstaniem serwisów typu: YouTube, Facebook czy Instagram. Obecnie każdy może zostać autorytetem w wybranej przez siebie dziedzinie. W e-commerce jednym z najważniejszych pojęć stał się zaś influencer marketing. Co to jest i w jaki sposób media społecznościowe ułatwiają dotarcie do potencjalnych klientów? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Kim jest influencer?

Niektóre profesje odchodzą w niepamięć, inne zaś powstają naturalnie w wyniku różnych procesów. Przykładem takiego nowego zajęcia jest zawód influencera. W języku angielskim słowo: influence oznacza: wpływ lub oddziaływanie. Influencer (nazywany też youtuberem, tiktokerem, streamerem itd.) to osoba, która oddziałuje na innych, korzystając z wybranych mediów społecznościowych. Oddziaływanie odbywa się za pomocą określonych treści (contentu) w formie:

  • video (podcastów, reportaży, śmiesznych filmików, video recenzji),
  • zdjęć,
  • artykułów blogowych,
  • recenzji.

Kto może zostać influencrem?

Obecnie influencerem zostać może każdy, bez względu na wiek, pochodzenie czy poglądy. Co należy zrobić, by zbudować grono zaangażowanych odbiorców? Nie wystarczy jednorazowa akcja i dodanie jednego materiału do sieci. Na status influencera zapracuje jedynie ten, kto ma wiedzę na określony temat, potrafi się wypowiadać, ma charyzmę, niebanalny pomysł na siebie i (co najważniejsze) stale rosnące zasięgi swojego video lub postów. Zatem tak naprawdę wiele zależy od tego, co spodoba się odbiorcom i czy danej osobie uda się przebić.

Kim są mikro influencerzy i makro influencerzy?

Zasięg, ilość subskrypcji i oglądalność są wyznacznikami wartościowego contentu i siły przebicia influencerów. To również wpływa na ich późniejsze propozycje współprac z danymi markami. Influncerów można podzielić na dwie kategorie. Oto one:

Mikro influencerzy

Osoby, które rzadko umieszczają treści w social mediach bądź nie potrafią zaangażować swoich odbiorców, w e-commerce są określani mianem mikro influencerów. Mają oni niewielkie zasięgi i liczbę śledzących fanów na poziomie od kilkudziesięciu do kilkuset osób.

Makro influencerzy

Zupełnie inną kategorię stanowią makro influencerzy. Najczęściej są nimi ludzie ukierunkowani na cel, skupieni na doborze wartościowego contentu. Makro influencerzy koncentrują się na wybranym przez siebie zagadnieniu i w każdym opublikowanym materiale dążą do tego, by zasłużyć na miano eksperta w danej dziedzinie.

Najgorętsze tematy influencer marketingu

Tematyka, jaką wybierają makro- i mikroinfluencerzy, jest bardzo zróżnicowana. Nie ulega jednak wątpliwości, że w sieci najpopularniejszy content dotyczy głównie świata mody, stylizacji, wizażu, kosmetyków i gier komputerowych. Na czasie są również vlogi podróżnicze, motoryzacyjne i sportowe. W ostatnich latach ogromne zainteresowanie internautów wzbudzają też blogi i podcasty, poświęcone tematyce zdrowotnej, ekologii i odchudzaniu. Na całym świecie rośnie również popyt na materiały influencerskie, dotyczące:

  • aranżacji wnętrz,
  • renowacji mebli,
  • gotowania,
  • jakości obsługi w restauracjach,
  • wykopków wykrywaczem metali,
  • pielęgnacji zwierząt itd.

Profesjonalne narzędzia w pracy influencera

Influencerzy zaczynają korzystać z coraz bardziej profesjonalnych narzędzi. Ze względu na oczekiwania i potrzeby wymagającego odbiorcy, montują oni swoje materiały na bardzo wysokim poziomie merytorycznym oraz technicznym. Przykładem starannie przygotowanego materiału influencerskiego są vlogi: alternatywne wiadomości z kraju i ze świata czy poradniki, dotyczące budowy domu. Tę kreatywność oraz stale rosnące zasięgi twórców-amatorów zauważyli specjaliści od marketingu różnych marek. W ten sposób powstał influencer marketing jako jeden z najbardziej rozwojowych kierunków współczesnego marketingu internetowego.

Influencer marketing: definicja

Czym jest influencer marketing? To rodzaj marketingu, w którym kluczową rolę odgrywa współpraca z influencerami. Jest to forma biznesowej kooperacji pomiędzy firmą a makro- i mikro influencerami, właścicielami prężnie działających kanałów na YouTube, fanpage`a na Facebooku lub konta z tysiącami obserwujących na Instagramie. Influencer marketing ma na celu wykorzystanie autorytetu influencera do promocji różnych produktów lub usług. Za rekomendację lub recenzję vloger (bloger) otrzymuje wynagrodzenie w formie pieniężnej lub barterowej (darmowe próbki produktów, bezpłatne noclegi, wejściówki itp.).

Influencer marketing: przykłady

Jak w praktyce wygląda influencer marketing? Na świecie każdego dnia influencerzy promują znane i nowe marki, które dopiero wkraczają na globalne rynki. Przykładem influencer marketingu może być wystąpienie instagramera Christiano Ronaldo w reklamie Shopee lub udział polskiej blogerki modowej Maffashion (Julii Kuczyńskiej) w kampanii promocyjnej marki Bershka.

Zdarza się też, że influencer staje się marką samą w sobie, czego dowodzi przykład polskich youtuberów: Weroniki Sowy (Wersow) i Karola Wiśniewskiego (Friza), właścicieli wielomilionowych kont na YouTube, którzy z grupą innych influencerów współtworzą obecnie markę Ekipatonosi. W 2021 roku influencerzy nawiązali współpracę między innymi z marką Koral i zaprezentowali lody na patyku o nazwie Ekipa. Dzięki temu prostemu zabiegowi firma Koral odnotowała rekordowy w swojej historii wskaźnik sprzedaży.

Bardzo często też influencerem zostaje osoba znikąd, po prostu udało jej się przebić w sieci wartościowym i ciekawym materiałem. Na przykład autorskie filmy podróżnice na youtube, podcasty o prowadzeniu biznesu – to tylko kilka przykładów.

Jak i gdzie szukać odpowiedniego twórcy? Odwiedź social media!

Gdzie można znaleźć wartościowych influencerów? Najlepszym miejscem są oczywiście platformy społecznościowe. Warto obejrzeć konta influencerów na Instagramie, Facebooku, YouTube czy TikToku, a następnie nawiązać bezpośredni kontakt z autorami blogów, vlogów, instastory itd. Wielu ciekawych i angażujących twórców contentu prowadzi też blogi na osobistej domenie, o czym warto pamiętać, poszukując idealnego influencera.

W marketingu internetowym liczy się zasięg influencera, siła jego oddziaływania oraz wizja rozwoju. Gdy firma wprowadza nowy produkt i zależy jej na maksymalizacji zysków oraz budowie silnej, rozpoznawalnej marki, owocna może się okazać współpraca z makro influencerem. Taka osoba doskonale wie, jak powinno wyglądać przygotowanie briefu reklamowego i w sposób wiarygodny przedstawi produkt swoim odbiorcom. Firmy, które nie wiedzą, jak znaleźć zaufanego influencera, mogą również skorzystać ze wsparcia wyspecjalizowanych agencji influencerskich.

Należy jednak pamiętać, aby dopasować wybór influencera do działań firmy, aby reklama była wiarygodna. Nie zaproponujesz współpracy dotyczącej reklamy czekolady dietetykowi, bo może się to nie udać.

Korzyści współpracy z influencerami

Czy nowa marka może coś zyskać dzięki promocji na czyimś kanale w mediach społecznościowych? Zdecydowanie tak! To właśnie dzięki influencer marketingowi produkty docierają do świadomości szerszego grona potencjalnych klientów. Influencerzy bardzo dbają o swoją wiarygodność, by nie stracić oglądalności, dlatego ich działania marketingowe są perfekcyjnie przemyślane i zaadresowane do konkretnego odbiorcy.

Jakie są najważniejsze korzyści influencer marketingu? Oto one:

  • szybki wzrost popularności i rozpoznawalności marki,
  • lepsza skuteczność kampanii i wyższe wskaźniki konwersji (więcej kliknięć, polubień, przekierowań na strony sklepów internetowych, blogi itp.),
  • wzrost zysków ze sprzedaży produktu (usługi),
  • mierzalność wyników kampanii influencer marketingowych (za pomocą narzędzi analitycznych można bez trudu ocenić skuteczność każdej kampanii z udziałem influencera).

Influencer marketing bywa również przysłowiową ostatnią deską ratunku dla niektórych marek. Są to najczęściej brandy, które popadły w zapomnienie, na przykład: słodycze i kosmetyki lat 90. Influencerzy reklamują też marki osłabione pod wpływem różnych okoliczności (przykładem mogą być marki: Decathlon czy Leroy Merlin, które rozpoczęciu agresji na Ukrainę nie wycofały sprzedaży w Rosji).

Czy współpraca z influencerami powoduje uwiarygodnienie marki?

Bez wątpienia influencer marketing nie byłby możliwy, gdyby nie odpowiednia ilość zaangażowanych konsumentów. Są to ludzie zainteresowani określoną tematyką i oczekujący wartościowego contentu. Influencer wnosi w ich życie pewne wartości, za co otrzymuje polubienia, kliknięcia subskrypcji i pozytywne komentarze. Współpraca w ramach influencer marketingu sprawia, że marka staje się bardziej wiarygodna.

Jak to się dzieje? Zależność jest prosta: influencer w sposób merytoryczny wskazuje zalety i wady określonego produktu, poddając go zwykle surowej, subiektywnej recenzji. Ponadto, taka osoba zachęca swoich subskrybentów do pozostawiania własnych opinii. Nie jest to więc forma nachalnej reklamy typu ATL, lecz rzetelna prezentacja produktu, połączona z wartościową dyskusją konsumentów.

Podsumowanie – influencer marketing

Współpraca w ramach influencer marketingu może spowodować, że marka stanie się bardziej wiarygodna. Powodzenie kampanii reklamowej zależy jednak w dużej mierze od tego, czy firma wybierze właściwego influencera, mającego renomę, autorytet i siłę perswazji. Charyzmatyczni liderzy, którzy potrafią zaprezentować produkty w sposób ciekawy i nienachalny, efektywnie budują świadomość marek. To właśnie dzięki ich staraniom brand na nowo wzbudza zainteresowanie i staje się bardziej przekonywający.