zakupy bez rejestracji

Zakupy internetowe bez rejestracji – czy to możliwe?

Konieczność rejestracji w e-sklepie to dla wielu klientów jedna z najbardziej uciążliwych czynności. Część konsumentów rezygnuje nawet ze swoich zakupów i porzuca koszyk, gdy system wymusza na nich obowiązkowe wypełnienie pól z danymi teleadresowymi. Czy zakupy bez rejestracji w sklepie internetowym są możliwe? Czemu służy rejestracja i jakie daje korzyści? Poznajmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania!

Skąd bierze się niechęć klientów do rejestracji w e-sklepach?

Wielu klientów sklepów internetowych reaguje nerwowo, gdy w trakcie finalizowania transakcji widzą ekran logowania. Niechęć do ujawniania danych osobowych, adresów e-mail czy numeru telefonu jest naturalną reakcją obronną każdego świadomego konsumenta. To zupełnie zrozumiałe, że chcemy chronić siebie oraz informacje, które dotyczą nas bezpośrednio. Jako społeczeństwo konsumpcyjne mamy coraz większą świadomość własnych praw i ryzyka zagrożeń, związanych z cyberbezpieczeństwem. Nie chcemy udostępniać swoich danych osobom trzecim i firmom, których dobrze nie znamy.

Powody niechętnej rejestracji podczas zakupów internetowych

Dlaczego konsumenci wciąż niechętnie godzą się na rejestrację i zakładanie kont w sklepach internetowych? Wynika to z kilku powodów:

  • nie chcemy otrzymywać spamu (niezamówionej informacji handlowej, reklam, newsletterów),
  • nie ufamy zewnętrznych administratorom danych, obawiamy się wycieku danych,
  • nie dostrzegamy żadnych korzyści z rejestracji i z zakładania kont zakupowych,
  • nie pamiętamy haseł i nie korzystamy z raz założonego konta,
  • ekran logowania jest skomplikowany (zbyt wiele pól do wypełnienia, konieczność zaznaczenia różnych zgód marketingowych).

Wymóg rejestracji w e-sklepach sprawia, że w XXI wieku część konserwatywnych klientów w Polsce i na świecie unika transakcji online, zakupy robią zaś nadal wyłącznie w sklepach stacjonarnych.

Co jest konieczne do zrobienia zakupów online?

Każdy, kto chociaż raz robił zakupy w sieci, ten wie, że e-sprzedawca potrzebuje pewnych danych, by móc poprawnie zrealizować zamówienie. Są to informacje, dotyczące zarówno ilości czy specyfiki produktów, jak i dane, niezbędne do przygotowania oraz nadania wysyłki. Gdy kupujemy towar na bazarku i w sklepie stacjonarnym, pozostajemy całkowicie anonimowi (chyba że korzystamy z aplikacji sklepowych). Sprzedawca przekazuje nam produkty do ręki, płacimy za nie kartą lub gotówką i transakcja dobiega końca.

W przypadku e-handlu procedura jest bardziej złożona. Sprzedający, jako podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną, ma obowiązek stworzyć własny regulamin. Ma on również prawo wymagać od kupujących podania adresu dostawy. Jeśli wybieramy opcję wysyłki towarów kurierem, standardowo musimy również podać numer telefonu, by kurier mógł się z nami skontaktować.

Ponadto, aby pomyślnie zakończyć zakup w e-sklepie, zwykle musimy kliknąć opcję: akceptuję regulamin. W e-commerce regulaminy sklepów stanowią podstawę każdej transakcji; to forma umowy pomiędzy sprzedającym a kupującym. Brak akceptacji postanowień regulaminowych automatycznie powoduje brak możliwości dokonania zakupów.

Założenie konta – czy to konieczne?

Czy założenie konta w sklepie online zawsze jest konieczne? To zależy od polityki firmy i zasad jej funkcjonowania. W sieci działają bowiem sklepy, w których nie trzeba zakładać kont, by móc zrobić zakupy jednorazowo. Warto przed wrzuceniem przedmiotów do koszyka upewnić się, jakie są zasady zakupów w wybranym e-sklepie. Wiele firm (w tym przedsiębiorstwa zagraniczne) oferują szybkie transakcje kartą płatniczą. Nie musimy wówczas zakładać kont, ponieważ sprzedawcy wystarczy potwierdzenie dokonania wpłaty. Bez logowania podajemy jedynie numer swojej karty kredytowej lub debetowej, datę jej ważności i danych identyfikatora CVC lub CVV. Zatwierdzamy regulamin e-sklepu, dokonujemy płatności i gotowe.

Założenie osobistego konta na stronie zakupowej lub a aplikacji nie jest więc zawsze obowiązkowe. Pamiętajmy jednak o tym, że rejestracja to narzędzie, które znacząco ułatwia proces realizacji zamówień w e-sklepie. Po zalogowaniu się na stronie platformy lub witryny zakupowej, możemy płynnie przejść do katalogów produktowych, zmodyfikować zamówienie lub uzyskać wgląd do historii zamówień.

Co to jest konto jednorazowe?

Z myślą o tych klientach, którzy nie chcą zakładać konta na stałe, wiele nowoczesnych e-sklepów postanowiło wprowadzić konta jednorazowe. Czym się one różnią od kont, zakładanych na stałe? Zasadnicza różnica polega na tym, że adres e-mail lub numer telefonu, podany w formularzu zamówienia, zostają wykorzystane jednorazowo, na potrzeby konkretnej transakcji. E-mail klienta nie trafia do bazy mailingowej, a na numer jego telefonu nie przychodzą żadne komunikaty reklamowe. Bardzo często e-sprzedawcy ułatwiają konsumentom zakładanie kont jednorazowych i oferują gotowe, wygenerowane automatycznie hasła z krótkim terminem ważności.

Konta jednorazowe w e-sklepach są dla wielu konsumentów bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, pozwalającym zaoszczędzić czas i zachować anonimowość. Warto jednak pamiętać o tym, że w większości sklepów do założenia takiego konta potrzebny jest nowy e-mail. Jest to adres poczty elektronicznej, którego użytkownik nie zapisał nigdy wcześniej w bazie danych firmy.

Korzyści wynikające z założenia konta w sklepie online

Konieczność zalogowania się w sklepie online to często przykry obowiązek, którego klienci nie rozumieją i oceniają negatywnie. Tymczasem posiadanie własnego konta w wielu sklepach oznacza dostęp do wartościowych funkcjonalności i różne pakiety korzyści. Co można zyskać dzięki rejestracji w sklepach internetowych? Wiemy już, że konto w e-sklepie stanowi bazę wiedzy na temat naszej historii zamówień. W panelu klienta widzimy, jakie produkty kupiliśmy i ile kosztowały, możemy więc szybko zamówić je ponownie, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Co jeszcze zyskamy dzięki rejestracji w e-sklepie?

Korzyści z rejestracji w sklepie online

Sprzedawcy doceniają stałych, lojalnych klientów, którzy stawiają na długoterminowe relacje. Zarejestrowani użytkownicy otrzymują kupony rabatowe, newsy o zbliżających się promocjach i dostęp do katalogów najnowszych produktów. Ponadto, po rejestracji i dokonaniu zakupów online wielu e-sprzedawców przydziela kupującym punkty promocyjne, uprawniające do zniżek bądź odbioru gratisowych gadżetów. Klienci zarejestrowani nie muszą też od nowa wprowadzać swoich danych w systemie, szybko dokonują więc płatności. Program automatycznie podpowiada im opcje wysyłki oraz adres dostawy. Zalogowany klient może również bezpośrednio komunikować się z obsługą sklepu i zostawiać wiarygodne komentarze po sfinalizowaniu transakcji.

Zakupy bez rejestracji a płatności online w aplikacji

Klienci e-sklepów bardzo mają pytania, dotyczące płatności online w aplikacji. Osoby, które rzadko kupują w sieci, zastanawiają się, czy bez rejestracji ich pieniądze na pewno trafią do właściwego odbiorcy i jaką mają gwarancję, że w ogóle otrzymają swoje zamówienie. Na szczęście dzięki systemom nowoczesnej bankowości można łatwo zweryfikować prawdziwość danych każdego kupującego w sieci. Banki przeprowadzają kilkuetapową weryfikację, a autoryzacje transakcji odbywają się za pomocą unikalnych kodów blik, haseł SMS, kodów PIN, kodów CVC lub CVV itd. Można więc bez trudu zrobić zakupy w sieci bez rejestracji pod warunkiem, że posiadamy konto bankowe, a sklep w regulaminie nie wskazuje konieczności zakładania konta.

Zrób zakupy online bez rejestracji!

Co możemy zrobić, gdy sklep nakłada na nas obowiązek założenia konta, a my nie chcemy udostępniać swoich danych? Warto wówczas napisać e-mail bezpośrednio do biura firmy lub skierować swoje pytania do osoby na chacie, dostępnym na stronie internetowej sprzedawcy. Wielu właścicieli mniejszych e-sklepów chętnie odpowiada na każde zapytanie indywidualne i oferuje możliwość wysyłki towarów bez uprzedniej rejestracji. Wszystko w trosce o komfort klientów.

Możemy również sprawdzić, czy wybrany sklep prowadzi sprzedaż za pośrednictwem portali ogłoszeniowych, platform aukcyjnych lub marketplace Facebooka. Aby jednak dokonać zakupu i nawiązać kontakt ze sprzedającym, musimy dysponować kontem osobistym społecznościowym lub ogłoszeniowym. To niestety również oznacza konieczność rejestracji i podania podstawowych danych osobowych.

Zakupy online z minimum formalności: kiedy warto z nich skorzystać?

W ostatnich latach nasila się trend rejestracji w sklepach internetowych. Widać na to między innymi na przykładzie Allegro czy eBay, których użytkownicy muszą posiadać osobiste lub firmowe konta. Rejestracja w sklepie internetowym z pewnością daje klientom różne korzyści. Wielu konsumentów woli jednak jednorazowo nabywać produkty lub usługi bez opcji zapisu na newsletter czy nawiązywania jakiejkolwiek relacji ze sprzedającym. Kiedy nie warto zakładać konta w e-sklepie? Zakupy bez rejestracji to rozwiązanie dla tych, którzy:

  • okazjonalnie lub na próbę zamawiają towar przez Internet,
  • robią zakupy w czyimś imieniu (dziecka, seniora, znajomych itd.),
  • nie lubią wchodzić w interakcje i wolą sami śledzić na bieżąco oferty e-sklepów.

Finalizowanie transakcji poza kontem użytkownika e-sklepu to także opcja dla klientów, ceniących anonimowość zakupów w sieci.

Podsumowanie

Jak zatem widzisz, podczas zakupów w sieci nie jest konieczna rejestracja. E-commerce pozwalają na kupowanie bez zakładania konta. Należy jednak pamiętać, że posiadanie go w danym sklepie ma szereg zalet. Często będą to punkty lojalnościowe, dodatkowe benefity, informacje o promocjach. Zatem warto dobrze weryfikować, w jakich sklepach robimy często zakupy i gdzie opłaca się mieć własne konto.