fulfilment

Kiedy warto rozważyć skorzystanie z usługi fulfillment w sklepie internetowym?

Twój sklep internetowy zyskuje popularność i widzisz, że wskaźniki sprzedaży dynamicznie rosną? Gratulacje! To oznacza, że Twoja oferta wpisuje się w potrzeby rynku, a Ty wiesz, jak przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Niestety, w e-commerce bardzo często gwałtownym ilości zamówień towarzyszy panika sprzedawców i chaos organizacyjny. Narastają problemy logistyczne lub kadrowe, które utrudniają proces realizacji zamówień. Gdy Twój magazyn okazuje się zbyt mały, brakuje Ci rąk do pracy i nie chcesz brać kredytów na drogie maszyny, rozważ opcję fulfillmentu dla firm. Co to jest i kiedy warto skorzystać z takiego rozwiązania? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Co to jest fulfillment?

Fulfillment jest pojęciem, które powinien znać każdy, kto poważnie myśli o rozwoju i sukcesie w e-biznesie. Co ono oznacza? Mówiąc wprost, to outsourcing usług logistycznych w modelu End-To-End (od początku do końca). Polega on na tym, że wyspecjalizowana firma zewnętrzna kompleksowo obsługuje wszystkie procesy logistyczne Twojego e-sklepu. Są to zarówno procesy związane z pakowaniem, wysyłką, jak i obsługą zwrotów towarów, zamówionych w e-sklepie. Operator zewnętrzny, świadczący usługę fulfillmentu, dysponuje własnym, w pełni wyposażonym zapleczem magazynowym, odpowiednim oprogramowaniem i kadrą wyspecjalizowanych pracowników. Dla Ciebie oznacza to jedno: oszczędność czasu, którego tak bardzo potrzebujesz w pierwszych latach prowadzenia działalności.

Współpraca w ramach fulfillmentu

Skoro już wiesz, na czym polega ta usługa, to czas zastanowić się, jak nawiązać współpracę w ramach fulfillmentu. Ten popularny model obsługi oferują w Polsce największe firmy branży KEP i podmioty zajmujące się wyłącznie outsourcingiem logistyki zamówień w e-commerce. Zlecenie obsługi firmie outsourcingowej poprzedzają zwykle negocjacje, rozmowy i ustalenia stron. Po podpisaniu umowy z operatorem usług logistycznych wszystkie Twoje zamówienia realizuje podmiot zewnętrzny. Za co dokładnie odpowiada usługodawca? Sprawdźmy!

Jakie usługi wchodzą w skład fulfillmentu?

Jako właściciel sklepu internetowego, który szybko wznosi się na wyżyny sprzedaży, w fulfillmencie korzystasz z wielu połączonych usług. Fulfillment to całościowy proces obsługi zamówień, obejmujący takie zadania jak:

  • przyjmowanie i magazynowanie towarów,
  • kompletacja i pakowanie zamówień,
  • przygotowywanie etykiet na paczki,
  • sprawdzanie i wysyłka zamówień,
  • obsługa zwrotów.

W fulfillmencie nie musisz mieć własnego magazynu, ponieważ operator zapewnia Ci tyle przestrzeni magazynowej, ile tylko potrzebujesz. Po stronie usługodawcy jest też dostosowanie warunków magazynowych do specyfiki Twojej działalności (w magazynie zewnętrznym masz między innymi zagwarantowaną odpowiednią temperaturę, wilgotność czy specjalnie dostosowane regały). Operator gwarantuje Ci również stosowne ubezpieczenie na wypadek roszczeń klientów czy nieprzewidzianych zdarzeń losowych, takich jak: pożar czy uszkodzenie towaru w magazynie.

Fulfillment a dropshipping – jakie są różnice?

W branży e-commerce istnieje jeszcze jeden rodzaj outsourcingowych usług magazynowych. To dropshipping, który laicy często mylą z pojęciem fulfillmentu. Na czym polega różnica pomiędzy obiema usługami? W modelu dropshippingu obsługa obejmuje jedynie sam proces magazynowania, kompletacji i wysyłki zamówień. Z tej opcji korzystają chętnie ci właściciele e-sklepów, którzy nie chcą inwestować w powierzchnie magazynowe i dodatkowy personel. Fulfillment jest zaś pojęciem szerszym, ponieważ dotyczy pełnej integracji e-sklepu z zewnętrznym magazynem, a także kompleksowej obsługi zwrotów. To rozwiązanie chętnie wybierane przez rozwojowe e-biznesy, skupione na działaniach marketingowo-sprzedażowych bardziej niż na logistyce dostaw.

Fulfillment – postaw na profesjonalne zaplecze magazynowe e-sklepu

Marzysz o dostarczaniu wysokiej jakości produktów swoim klientom? Chcesz stworzyć silną i wiarygodną markę? Zewnętrzny magazyn fulfillmentowy z pewnością ułatwi Ci osiągnięcie tych celów. Operator dba bowiem o to, by każdy towar trafił z magazynu bezpośrednio do rąk odbiorców. Jako strona odpowiadasz jedynie za przyjęcie zamówienia i finalizację płatności, a zewnętrzni magazynierzy oraz pakowacze zajmują się resztą. (Do ich zadań należy prawidłowe kompletowanie zamówienia, wysyłki towarów i kompleksowe pośrednictwo w obsłudze zamówień).

Pamiętaj o tym, że Twój zewnętrzny magazyn jest w pełni wyposażony w profesjonalne maszyny i urządzenia, których Ty nie musisz kupować. Są to między innymi: wózki widłowe, wózki ręczne, stanowiska do pakowania, wagi, a nawet w zdalne systemy do monitorowania warunków, panujących wewnątrz pomieszczeń. Wszystkie te udogodnienia służą zachowaniu najwyższej jakości produktów.

Co warto wiedzieć o kosztach fulfillmentu?

Jako początkujący inwestor, zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego, powinieneś wiedzieć, że usługi fulfillmentu nie należą do najtańszych rozwiązań. Oczywiście na stronach internetowych operatorów nie znajdziesz cennika ani jakichkolwiek kwot, ponieważ stawki fulfillmentu zależą od:

  • specyfiki działalności i asortymentu (czy jest to sklep z artykułami, wymagającymi zachowania szczególnych zasad sanitarnych, a może asortyment obejmuje odzież, zabawki czy tekstylia, niewymagające określonej temperatury czy oświetlenia),
  • zajmowanej powierzchni magazynowej (zależność jest prosta: im więcej miejsca potrzebujesz, tym więcej zapłacisz),
  • ilości zamówień, wysyłanych miesięcznie.

Operatorzy tacy jak InPost oferują rozliczenie za usługę dopiero po jej wykonaniu. Oznacza to, że wysokości miesięcznych opłat za outsourcing logistyki mogą być różne. W przypadku braku złożenia zamówienia i zapotrzebowania na powierzchnię magazynową firmy oferują też elastyczne rozwiązania i minimum kosztów, co jest atrakcyjnym rozwiązaniem szczególnie dla osób, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z e-commerce.

Zalety fulfillmentu dla Twojego e-commerce

Fulfillment to niewątpliwie kusząca propozycja i innowacyjne rozwiązanie, które daje Ci wiele korzyści. Jakie są najważniejsze zalety fulfillmentu? Oto one:

  • oszczędzasz czas i pieniądze (nie martwisz się wynajmem powierzchni magazynowej lub budową zaplecza od podstaw, nie marnujesz ani chwili na rekrutację personelu, szkolenia i sprawy kadrowe, nie musisz kupować wyposażenia i nie martwisz się o porządek w magazynie),
  • masz gwarancję szybkich dostaw,
  • ograniczasz ilość zwrotów i błędów, popełnianych w trakcie pakowania czy adresowania przesyłek,
  • zyskujesz dostęp do najnowszych nowinek technicznych branży KEP,
  • możesz samodzielnie monitorować pracę swojego partnera i śledzić statusy przesyłek,
  • korzystasz z ekologicznych materiałów (Twój operator ma własnych dostawców eko opakowań, za które płaci mniej niż inne podmioty, kupujące materiał na mniejszą skalę).

Wady fulfillmentu – co warto wiedzieć?

Czy fulfillment ma jakieś wady? Jest to z pewnością jeden z najbardziej efektywnych modeli zarządzania sprzedażą i logistyką dostaw. Niestety, obsługa większych ilości zamówień może sprawiać problem nawet najbardziej doświadczonym operatorom logistyki. Paczki są wówczas przygotowywane zbyt długo, a ich wysyłka trwa ponad 48 godzin. Opieszałość centrów logistycznych wzbudza zaś irytację docelowych odbiorców, którzy wystawiają negatywne opinie e-sklepom. Kolejnym aspektem, o którym warto wspomnieć, jest bezpieczeństwo danych osobowych. Powierzając firmie zewnętrznej poufne dane teleadresowe Twoich klientów, upewnij się, że w umowie o współpracę zawarte są stosowne klauzule, dotyczące:

  • ochrony danych osobowych,
  • zakazu wykorzystania danych w ramach nieuczciwej konkurencji.

Korzystaj ze wsparcia prawnika

Nie chcesz, by Twój sklep internetowy stracił renomę budowaną latami? Przed podpisaniem umowy fulfillmentu koniecznie skorzystaj ze wsparcia doświadczonego prawnika! Specjalista podpowie Ci, na które zapisy umowne zwrócić szczególną uwagę i jakie treści należy obowiązkowo dodać, by uniknąć nieporozumień w przyszłości.

W jaki sposób fulfillment ułatwia zarządzanie sprzedażą?

Fulfillment zdecydowanie usprawnia proces realizacji i wysyłania zamówień. Dzięki niemu zyskujesz pełną kontrolę nad jakością obsługi klientów w Twoim sklepie internetowym. Wiesz, kiedy zamówienie zostaje przekazane kurierowi i kiedy dociera do rąk odbiorcy. Dzięki fulfillmentowi możesz też sprawniej zarządzać swoją sprzedażą. Nie musisz obsługiwać magazynu, więc zyskujesz cenny czas na promocję Twojego asortymentu, prowadzenie kampanii marketingowych i monitorowanie aktualnych wyników sprzedażowych. W ten sposób maksymalizujesz swoje przychody, minimalizując jednocześnie nakłady, związane z obsługą każdego nowego zamówienia.

Fulfillment dla ecommerce – kiedy warto z niego skorzystać?

W rozwijającym się sklepie internetowym nikt nie ma czasu na to, by zajmować się wynajmem magazynu, prowadzić kampanie sprzedażowe i dbać o obsługę klienta. Gdy ilość zamówień wzrasta lawinowo z dnia na dzień, istnieje bardzo wysokie ryzyko wystąpienia zjawiska paraliżu pracy magazynu. Jak obsłużyć dziesiątki lub setki zamówień, gdy masz do dyspozycji kilku pracowników i niewielką przestrzeń magazynową? Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas outsourcing. Logistyka w postaci fulfillmentu sprawi, że w Twojej firmie znikną problemy, związane ze zbyt wolnym tempem obsługi wysyłek i zwrotów.

Fulfillment InPost : jakie są korzyści i kiedy warto skorzystać z tej opcji?

Szukasz firmy, która ma doświadczenie w fulfillmencie? Zamierzasz zrewolucjonizować obsługę zwrotów w swoim sklepie internetowym? Zwróć uwagę na opcję InPost Fulfillment. InPost, jako jeden z najprężniej działających, polskich firm kurierskich, zapewni Ci:

  • proste zasady współpracy,
  • nowoczesny magazyn,
  • ekspresowe tempo realizacji wysyłek (przesyłka kurierska dociera do odbiorcy zwykle w ciągu 24 godzin).

W fulfillmencie InPost możesz też liczyć na stałą pomoc osobistego opiekuna, który pomoże Ci zoptymalizować logistykę Twoich dostaw.