usługi kurierskie

Jak wygląda rynek usług kurierski w Polsce?

Już od wielu lat rynek usług kurierskich w naszym kraju rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Jest to ściśle związane z rozwojem branży e-commerce, która z roku na roku zyskuje na znaczeniu. Poszczególni przewoźnicy starają się sprostać oczekiwaniom potencjalnych klientów, proponując szeroki wachlarz usług. Sprawdź, jak aktualnie wygląda sektor KEP w Polsce i jakie trendy w nim dominują!

Usługa kurierska – definicja

Zanim poznasz nieco bliżej rynek przesyłek kurierskich w naszym kraju, warto zastanowić się, czym tak naprawdę jest usługa kurierska. Pod tym terminem kryje się działanie polegające na odebraniu paczki od nadawcy i dostarczeniu jej do odbiorcy pod wskazany adres oraz w ustalonym terminie. Tego typu usługi są świadczone po uiszczeniu określonej kwoty przez nadawcę. W ciągu ostatnich kilku lat rynek KEP (rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek) znacznie się zmienił. Klienci mogą skorzystać z wielu dedykowanych usług, dostosowanych do indywidualnych preferencji.

Wyzwania na rynku usług kurierskich

Błyskawiczny rozwój sektora e-commerce wymusza również szereg zmian na dostawy paczek. Oznacza to często konieczność wprowadzania nowych technologii, wielu udogodnień, a także uzupełnianie ewentualnych braków w pracownikach. Firmy kurierskie działające na polskim rynku starają się sprostać wszystkim wyzwaniom i stale rozwijają portfolio swoich usług. Stawiają odpowiedni nacisk na logistykę procesów, obsługę klienta, a także odpowiednio przygotowują się na okres świąteczny, aby wszystko dotarło do klientów.

Obecnie firmy kurierskie pozwalają na odbiór paczek z wybranych punktów (np. automatów Paczkomat), pozwalają zarządzać przesyłką (np. opcja przekierowania), pojawiają się dostawy wieczorne i weekendowe, a także możliwość płatności z kartą. Wszystko to w trosce o zamawiających.

Zmiany na rynku przesyłek kurierskich

Błyskawiczny czas dostawy

Jednym z kluczowych trendów dominujących na rynku usług kurierskich jest maksymalne skrócenie czasu dostawy. Obecnie większość firm dostawczych stara się realizować zlecenia w przeciągu maksymalnie dwóch dni roboczych. W praktyce jednak, zazwyczaj adresat otrzymuje paczkę już na drugi dzień od nadania – wiele zależy od godziny odebrania jej przez kuriera.

Ceny usług kurierskich

Zastanawiasz się, jak zmienił się rynek usług kurierskich w Polsce pod względem płatności? Gwałtowny rozwój e-commerce w naszym kraju bezpośrednio przyczynił się do zwiększenia konkurencyjności w branży KEP. Tym samym wiele firm kurierskich proponuje potencjalnym klientom bardzo atrakcyjne warunki współpracy. Widać to przede wszystkim w ofertach kierowanych do właścicieli sklepów internetowych.

Osoby prowadzące działalność w e-commerce mogą liczyć na realizowanie usług na preferencyjnych warunkach. Ceny są przystępne również dla klientów indywidualnych, którym zależy na szybkim dostarczeniu paczki. Najkorzystniejsze warunki finansowe oferują najpopularniejsze firmy z branży, jak chociażby InPost.

Odbiór przesyłek kurierskich w punktach odbioru

Jednym z kluczowych trendów w sektorze KEP jest możliwość dostarczania przesyłek kurierskich do punktów odbioru. Coraz więcej Polaków regularnie korzysta z automatów Paczkomat, które są świetną alternatywą dla tradycyjnej dostawy na adres zamieszkania. Dla wielu osób jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ mogą o dowolnej godzinie udać się do wybranego wcześniej punktu odbioru – urządzenia działają 24 godziny na dobę.

Nic dziwnego, że klienci e-sklepów coraz częściej wybierają oferty z opcją dostawy do automatów Paczkomat, to spore ułatwienie i wygoda. Dlatego też sprzedawcy starają się sprostać oczekiwaniom potencjalnych konsumentów, proponując im taką możliwość na preferencyjnych warunkach. W efekcie coraz więcej sklepów internetowych współpracuje z firmą InPost, która wprowadziła na rynek popularne urządzenia Paczkomat.

Dostawa przesyłek kurierskich również w weekend

Czy można odbierać przesyłki kurierskie w weekend? Jakiś czas temu taka usługa została wprowadzona na rynek i spotkała się z dużą aprobatą klientów. To kolejny trend pojawiający się w branży KEP. Należy jednak podkreślić, że nie wszystkie firmy kurierskie realizują weekendowe dostawy. Obecnie taka usługa jest dostępna między innymi w firmie InPost.

To znakomite rozwiązania przede wszystkim w kontekście usług e-commerce. Jak to wygląda w praktyce? Klienci sklepów internetowych, którzy do określonej godziny dokonali zakupu w piątek, mogą liczyć na otrzymanie paczki już w weekend. Coraz więcej sklepów wprowadza do swojej oferty weekendową dostawę, starając się sprostać potrzebom potencjalnych konsumentów.

Możliwość śledzenia przesyłek kurierskich

Firmy kurierskie często wprowadzają do oferty nowe usługi, mając na uwadze oczekiwania klienta. Obecnie standardem u większości przewoźników jest możliwość śledzenia przesyłki online. To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu adresat błyskawicznie sprawdza aktualny status paczki. Wystarczy wpisać numer przesyłki, aby na tej podstawie wyszukać ją w systemie. To jeden z kluczowych trendów w branży KEP.

Wiele firm poszło o krok dalej, udostępniając klientom dedykowane aplikacje do śledzenia paczek. Przykładem jest InPost z aplikacją InPost Mobile, która pozwala sprawdzić status przesyłki w czasie rzeczywistym. Dodatkowo warto podkreślić, że z jej pomocą użytkownik może także nadawać paczki bez etykiety i odbierać je w sposób zdalny.

Dostawy transgraniczne

Usługi kurierskie w Polsce uwzględniają również możliwość wysłania lub odebrania paczki poza granice kraju. Warto przy tym nadmienić, że z roku na rok przesyłki zagraniczne zyskują na znaczeniu. Nic dziwnego, że coraz więcej popularnych firm kurierskich ma je w swojej ofercie. Polacy często robią zakupy w zagranicznych sklepach lub po prostu przesyłają paczki do bliskich mieszkających w innych krajach. Ilość przesyłek kurierskich realizowanych poza granicami kraju wciąż wzrasta. Według najnowszych danych, Polacy najczęściej sprowadzają produkty z Chin, Niemiec i z Wielkiej Brytanii.

Paczki ekspresowe są coraz popularniejsze

Dla wielu osób regularnie korzystających z usług kurierskich najważniejszą kwestią jest jak najkrótszy czas oczekiwania na przesyłkę. Wraz z rozwojem e-commerce w Polsce również wiele sklepów internetowych oferuje możliwość skorzystania z ekspresowej dostawy. Coraz więcej firm kurierskich proponuje klientom dostarczenie przesyłki w tym samym dniu.

Wolumen przesyłek kurierskich – co warto wiedzieć?

Zastanawiasz się, jak będzie wyglądał wolumen przesyłek kurierskich na przestrzeni najbliższych lat? Specjaliści podkreślają, że niebawem może on wzrosnąć nawet do miliarda paczek. W samym 2021 roku segment przesyłek kurierskich przyniósł dochody większe o niespełna 1,4 mld zł w porównaniu z rokiem poprzednim. To jeden z sektorów usług, który rozwija się wyjątkowo dynamicznie, na co niewątpliwie znamiennie wpływa rozwój e-commerce w Polsce.

Dlaczego wolumen przesyłek kurierskich wciąż wzrasta?

Na krajowym rynku powstaje coraz więcej sklepów internetowych, które dostarczają towary za pośrednictwem różnych przewoźników. Wielu Polaków woli kupować produkty online, co jest dla nich wygodniejszym rozwiązaniem. Właściciele sklepów stacjonarnych coraz częściej przenoszą swoją działalność do sieci, aby dotrzeć do większej liczby klientów. Wszystko to sprawia, że wolumen przesyłek kurierskich gwałtownie wzrasta, a z sektora KEP korzysta coraz więcej Polaków. Do tego stanu przyczyniła się także pandemia koronawirusa. Podczas lockdownu wiele osób zamawiało produkty wyłącznie online, przekonując się do atutów tego rozwiązania.

Podsumowanie – rynek przesyłek kurierskich

Według prognoz rynek KEP w naszym kraju wciąż będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Przewoźnicy starają się sprostać oczekiwaniom klientów, co skutkuje dostępem do wielu dodatkowych usług. Już teraz standardem w sklepach internetowych jest nie tylko dostawa do domu klienta, ale także do wybranego punktu odbioru. Duża konkurencyjność w branży KEP sprawia, że usługi kurierskie są dostępne w coraz niższych cenach. Warto śledzić dalszy rozwój tego sektora, zwracając uwagę na najnowsze trendy.