Paczki

Na co zwrócić uwagę przy wyborze kuriera, kiedy prowadzisz swój sklep internetowy?

W branży e-commerce wybór właściwej firmy kurierskiej znacząco wpływa na satysfakcję klientów i na opinie, jakie otrzymują sklepy internetowe. Gdy paczki docierają do odbiorców szybko i bez problemów, zadowoleni konsumenci chwalą jakość dostawy i chętnie wracają do e-sklepu na zakupy. Zdarzają się też sytuacje, kiedy logistyka dostaw szwankuje, a co za tym idzie, przesyłki trafiają do adresata po terminie lub są uszkodzone. Wówczas najczęściej to nie kurier, lecz właśnie Twoja firma płaci za tego typu błędy własnym wizerunkiem. Dlatego też do wyboru kuriera trzeba się bardzo przyłożyć. Na co zatem zwracać uwagę? Oto kilka praktycznych porad.

Kurier dla sklepu internetowego: jakie usługi oferują firmy KEP?

Aktualnie na polskim rynku działają różne firmy kurierskie. Część z nich stanowią rozbudowane podmioty, dysponujące rozbudowaną flotą nowoczesnych pojazdów, własnymi magazynami i setkami pracowników. Duże firmy branży KEP oferują sklepom internetowym kompleksową obsługę i różne opcje dostaw. Do najpopularniejszych usług kurierskich należą między innymi:

  • realizacja przesyłek kurierskich (krajowych i zagranicznych, niewielkich lub paletowych, w opcji door to door, pobraniowych itd.),
  • obsługa zwrotów,
  • przesyłki ekspresowe lub niestandardowe,
  • przesyłki paczkomatowe.

Lista usług, oferowanych przez przewoźników, stale się powiększa, więc każdy właściciel e-sklepu może dopasować rozwiązania na miarę własnych potrzeb. Coraz więcej firm kurierskich oferuje też usługi szyte na miarę, dzięki czemu e-sklepy mają szansę zdeklasować konkurencję i wprowadzić nową jakość dostaw.

Jak wybrać najlepszą firmę kurierską?

To z pewnością niełatwe zadanie, ponieważ na polskim rynku funkcjonuje wielu przewoźników, mających atrakcyjne oferty cenowe i innowacyjne rozwiązania. Zanim zdecydujesz się podpisać umowę abonamentową z jakąkolwiek firmą, dokładnie przeanalizuj co najmniej kilka konkurencyjnych cenników i zasad współpracy. Zdobądź indywidualne wyceny przewoźników, podając swoje orientacyjne zapotrzebowanie (chodzi o przewidywaną, średnią ilość, rodzaj i gabaryty paczek, wysyłanych codziennie).

Jakie czynniki powinny decydować o wyborze firmy kurierskiej?

Analizując oferty firm kurierskich, nigdy nie kieruj się wyłącznie ceną usług. Zwróć uwagę na inne, bardzo ważne czynniki, takie jak:

  • opinie, jakie wybrana firma ma u kontrahentów,
  • specyfikę i zakres oferowanych usług,
  • tempo realizacji dostaw,
  • dostępność kurierów,
  • specyfikacja floty pojazdów (czy firma ma wyłącznie furgony, czy również pojazdy z dźwigiem HDS, naczepy itp.).

Wybierając partnera biznesowego, który docelowo będzie zajmował się logistyką dostaw wszystkich Twoich zamówień, upewnij się, że jest to firma sprawdzona i doświadczona. Jeśli zamierzasz rozkręcić biznes na szeroką skalę, unikaj małych, lokalnych firm przewozowych. Takie firmy mają stosunkowo wysokie stawki usług i nie są w stanie kompleksowo, szybko obsłużyć zleceń na większą skalę, o zasięgu szerszym niż regionalny.

Co lepsze w e-handlu – kurier czy firma outsourcingowa?

Coraz więcej firm kurierskich rozwija swoją ofertę i oferuje outsourcing usług logistycznych. Kiedy stoisz przed wyborem firmy transportowej, bierzesz więc pod uwagę różne rozwiązania. Zastanawiasz się, czy zaangażować przewoźnika wyłącznie do zadań, związanych z odbiorem i dostarczaniem paczek do Twoich klientów. Gdy widzisz, że ilość zamówień dynamicznie rośnie, a w Twoich magazynach brakuje miejsca na towar, rozważasz opcję kompleksowej obsługi outsourcingowej. Które rozwiązanie jest zatem lepsze: kurier czy outsourcing?

Wszystko zależy od skali sprzedaży i zaplecza kadrowo-magazynowego, które posiadasz. Zewnętrzna obsługa logistyczna nie należy do najtańszych opcji, ale umożliwia e-sklepom bardzo szybki rozwój i osiągnięcie większych zysków. Jeżeli natomiast nie jesteś w stanie przewidzieć, ile przyjmiesz zamówień dziennie, wybierz wariant uproszczony, czyli wyłącznie usługę dostawy.

Usługi kurierskie – jaki kurier dla firm?

Jakiego kuirera wybrać? To pytanie często zadają sobie osoby, które dopiero zaczynają interesować się branżą e-handlu, tworzą biznesplan lub zamierzają zmienić dotychczasowego przewoźnika. Wybór firmy kurierskiej to jedna z najważniejszych decyzji, którą są zmuszeni podjąć właściciele większości e-biznesów. I to właśnie od tej decyzji zależy często skuteczność realizacji strategicznych celów firmy! Kurier dla sklepu internetowego jest bowiem kluczowym ogniwem, bez którego nie ma mowy o sukcesie w świecie internetowej sprzedaży wysyłkowej.

Przede wszystkim podczas tworzenia własnego biznesplanu, trzeba oszacować plus minus, ile paczek będzie się nadawać. Ponadto niezwykle istotna jest znajomość własnego towaru – paczki duże, ciężkie, a może małe. To z pewnością ułatwi wybór kuriera dla sklepu. Warto zwrócić uwagę też na godziny pracy, aby odbiór przesyłek odbywał się zgodnie z Twoimi założeniami.

Sprawdź jakość usług oferowanych przez firmę kurierską

Prowadząc sklep internetowy, władasz wiele wysiłku w to, by klienci doceniali Twoją pracę i jakość realizacji każdego zamówienia. Zależy Ci na tym, by paczki kurierskie, które przygotowujesz, docierały do nich terminowo i w stanie idealnym. Jak możesz sprawdzić jakość usług wybranego dostawcy? Zanim zaakceptujesz warunki współpracy i zaczniesz nadawać przesyłki z pomocą zewnętrznej firmy, wykonaj kilka prostych działań:

  1. jeśli to możliwe, porozmawiaj bezpośrednio z kurierem, zobacz, w jakich warunkach przewozi paczki,
  2. poczytaj na forach biznesowych opinie klientów na temat wybranych firm kurierskich (możesz też samodzielnie rozpocząć wątek, by szybciej uzyskać merytoryczne informacje),
  3. zrób szybki test i oceń jakość wysyłki paczek, zamawiając usługę jednorazowo, prywatnie.

Ceny przesyłek a wybór kuriera

Chcesz często nadawać przesyłki kurierem lub korzystać z rozwiązania, jakim są automaty Paczkomat? Wnikliwie zapoznaj się z cennikami poszczególnych operatorów. Ceny za przesyłki zależą od wielu czynników, takich jak:

  • rozmiar paczek (waga, gabaryty),
  • adres odbiorcy (czy jest to paczka krajowa, zagraniczna, a może lokalna?),
  • czas trwania wysyłki (czy celujesz w paczki ekspresowe, czy standardowe?),
  • opcja obsługi zwrotów.

Dodatkowe opłaty za nadania firmy kurierskie doliczają czasami również za dojazd do siedziby klienta, ubezpieczenia przesyłek czy pobranie. Niektórzy usługodawcy obciążają również e-sklepy dopłatami za sprawdzenie gabarytów paczek. Wszystkie te wydatki należy koniecznie uwzględnić w biznesplanie, by uniknąć strat finansowych. A jak porównać koszty dostawy paczek w różnych firmach kurierskich? W tym celu skorzystaj z narzędzi, dostępnych w internecie. Kalkulatory kosztów wysyłki paczek u różnych operatorów udostępniają zarówno brokerzy, jak i twórcy specjalistycznych porównywarek, dotyczących wyłącznie branży KEP.

Dbaj o klientów

Pamiętaj też, że na wyborze firmy kurierskiej się nie kończy. Musisz słuchać swoich Klientów i reagować na wszelkie reklamacje lub zażalenia, aby obsługa była na jak najwyższym poziomie. Jeśli kupujący w sklepie ma szczególne wytyczne co do dostarczenia paczki, to przekaż je kurierowi.