analiza konkurencji sklepu internetowego

Analiza konkurencji sklepu internetowego – co się na nią składa?

Prowadzisz sklep internetowy i widzisz, że Twoje zyski zaczynają spadać? Przyczyną malejącej sprzedaży może być nasilająca się działalność konkurencji. Jako podmiot, działający w branży e-commerce, musisz wiedzieć, że jest to bardzo trudny rynek, na którym stale trwa agresywna walka o klienta. Kto stoi w miejscu i nie inwestuje w optymalizację procesów, ten szybko odchodzi w zapomnienie! Analityka biznesowa jest jednym z najważniejszych narzędzi, za pomocą których możesz ocenić, jak wypadasz na tle konkurencji. Co się składa na analizę konkurencji sklepu internetowego? Odpowiadamy.

Do czego służy analiza rynku i konkurencji?

W e-commerce analiza rynku i bezpośredniej konkurencji odgrywa kluczową rolę w procesie rozwoju przedsiębiorstw. Zauważ, że jest ona jednym z głównych działów profesjonalnych biznesplanów. Po co sklepy internetowe inwestują w monitoring konkurencji? To bardzo ważne pytanie, które powinien sobie zadać każdy, kto na serio myśli o prowadzeniu działalności w e-handlu. Analityka rynkowa przynosi wiele korzyści. Oto i one:

  • Twoja firma ma szansę zyskać przewagę nad podmiotami, oferującymi podobny produkt bądź usługę,
  • odkrywasz słabe strony Twojej oferty i możesz ją szybko skorygować,
  • dowiadujesz się, jakie są najnowsze trendy e-sprzedaży i czego szukają w sieci Twoi potencjalni klienci,
  • wiesz, jaką politykę cenową prowadzić, by móc rywalizować z konkurencją.

Analiza konkurencji nie jest oczywiście jednorazowym działaniem, podejmowanym na potrzeby biznesplanu. Najprężniej działające sklepy stale analizują zachowania i politykę swoich konkurentów, by móc szybko zareagować na każdy ich ruch i uzyskać przewagę.

Krok pierwszy – określ swoją konkurencję

Jak Twój e-sklep wypada na tle konkurencji? Aby móc się tego dowiedzieć, musisz najpierw określić, kim są Twoi konkurenci: czy jest to jeden sklep, czy może wiele firm? Czy są to przedsiębiorstwa lokalne, czy działające na szeroką skalę? Jeżeli działasz w danej branży już od lat, dobrze wiesz, jakie podmioty oferują konkurencyjne towary lub usługi. Jesteś wówczas w stanie w ciągu kilku minut spisać na kartce wszystkie firmy, które stwarzają realne zagrożenie dla Twojego biznesu. Jeśli jednak robisz badanie konkurencji po raz pierwszy, możesz mieć problem z jej zdefiniowaniem.

Najprostszy sposób, jak określić, kim jest konkurencja sklepu internetowego, polega na analizie wyników wyszukiwania. Wpisz w wyszukiwarkę frazy, które dotyczą ściśle Twojej działalności. Następnie sprawdź, jakie firmy pojawią się na pierwszej stronie Google. Są to podmioty najwięcej inwestujące w optymalizację i działania reklamowe. Przeanalizuj ceny i oferty tych sklepów. Oceń, w jakim zakresie stanowią one Twoją konkurencję i co warto zrobić, by zyskać nad nimi przewagę.

Konkurencja bezpośrednia i pośrednia – na czym polega różnica?

W analityce biznesowej należy rozróżnić pojęcie konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Nie każdy sklep internetowy, który sprzedaje podobny produkt, będzie bowiem Twoim rywalem w boju o klienta.

Konkurencja bezpośrednia

Bezpośredni konkurent to podmiot, sprzedający te same towary (lub usługi) i skupiający się na tym samym rynku, na którym koncentruje się Twoja firma.

Konkurencja pośrednia

Konkurent pośredni (zwany też substytucyjnym) oferuje produkt podobny w cenie zbliżonej do Twoich cen. Analizując zachowania konkurencji, zawsze bierz pod uwagę wszystkie oferty: zarówno te, które zagrażają Ci bezpośrednio, jak i pośrednio. Dzięki poszerzonemu badaniu rynku zyskujesz bowiem wiedzę, w jaki sposób kształtować własny biznes.

Jak wykonać analizę konkurencji?

Analiza konkurencji jest złożonym działaniem, obejmującym wszystkie aspekty, które decydują o atrakcyjności ofert e-sklepów. Jak wykonać analizę konkurencji? Weź pod uwagę następujące elementy.

Miejsca w wynikach wyszukiwania

Skoro znasz już konkurentów, zobacz, jakie miejsca zajmują oni w wyszukiwarce i na jakie frazy się pozycjonują.

Ceny w sklepach konkurencji

Kolejny element to sprawdzenie, jak kształtują się ceny wybranym e-sklepie (sprawdź ceny produktów i usług, ceny dostawy),

Poznaj opinię klientów

Zobacz również, co klienci piszą na temat oferty danego e-sklepu. Co im się podoba, a co nie. Jakie mają zdanie na temat produktów.

Analiza strony internetowej konkurenta

Dobrze jest poznać też stronę internetową konkurencji. Czym się wyróżnia, czy jest intuicyjna, co przyciąga uwagę kupującego? Odpowiedz sobie na te pytania.

Proces zakupowy

Przenalizuj też proces zakupy w sklepie konkurencji. Czy może ma jakieś innowacyjne rozwiązania? Jak przebiega obsługa klienta? Ile trwa dostawa? Wszystko to pomoże Ci ulepszyć własny biznes.

Reklama oferty

Sprawdź też koniecznie, jakimi kanałami Twój konkurent dociera do klienta i w jaki sposób komunikuje się z odbiorcą. Dane, które zdobędziesz, zbierz w jednej tabeli i regularnie je zmieniaj na podstawie stale aktualizowanych danych.

Analiza konkurencji pod kątem SEO – z czego się składa?

SEO oznacza pozycjonowanie stron pod kątem algorytmów wyszukiwarki. To optymalizacja strony sklepu internetowego, dzięki której witryna zyskuje lepszą widoczność i staje się bardziej konkurencyjna. Z czego składa się analiza SEO konkurencji? Obejmuje ona kilka głównych składników, takich jak:

  • dobór, popularność i częstotliwość występowania fraz kluczowych,
  • jakość opisów, haseł reklamowych, artykułów blogowych,
  • struktura tekstów, dobór nagłówków, stylistyka.

Odwiedzając strony konkurencji, możesz również ocenić czytelność treści, dostępnych na stronie sklepu. Po oględzinach kilku najbardziej rozchwytywanych stron dowiedz się, w jaki sposób najlepsi w branży opracowują swój content, by zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jakie narzędzia analityczne SEO wykorzystują sklepy internetowe?

Nie da się dokonać precyzyjnej analizy konkurencyjności firm bez odpowiednich narzędzi. Jeśli nie masz czasu lub wiedzy, jak monitorować konkurencję, zleć przygotowanie raportu wyspecjalizowanej agencji SEO. Taka firma zrobi audyt treści Twojej strony i sprawdzi, jak Twoja oferta wygląda na tle konkurencji.

Możesz też wykorzystać nowoczesne narzędzia analityczne płatne i bezpłatne, takie jak:

  • Google Analytics,
  • Senuto,
  • Semcore,
  • Semstorm itp.

Są to programy, umożliwiające podgląd najpopularniejszych fraz kluczowych i najlepiej pozycjonujących się stron sklepów internetowych. W raportach, wygenerowanych za pośrednictwem Senuto lub Semstorm, znajdziesz też szczegółowe dane, dotyczące widoczności Twoich zakładek i informacje, skąd klienci trafiają na daną stronę: czy zostali przekierowani z social mediów, czy znaleźli ofertę w wynikach wyszukiwarki.

Analiza działań marketingowych konkurencji – co obejmuje?

Na analizę konkurencji sklepów internetowych składa się również wiedza o działaniach marketingowych, podejmowanych przez inne firmy. Jeśli chcesz zrewolucjonizować rynek swoim produktem, musisz najpierw dowiedzieć się więcej na temat konkurenta:

  • w jaki sposób buduje on świadomość marki?
  • z jakich kanałów reklamowych korzysta?
  • czy stawia na reklamy bezpośrednie, czy masowe?
  • jakie kampanie promocyjne organizuje?
  • jaki jest zasięg jego kampanii marketingowych?
  • jaka jest dynamika jego interakcji z klientami? (jak szybko odpowiada na zapytania i ile czasy trwa realizacja zamówień).

Musisz też wiedzieć o tym, że branża e-commerce ulega nieustannym zmianom. Szanse powodzenia mają w niej wyłącznie ci, którzy na bieżąco śledzą nowinki w marketingu internetowym i oferują klientom nową jakość contentu, atrakcyjne ceny czy nagrody lojalnościowe. Jeśli więc zamierzasz rywalizować z jakimkolwiek sklepem, uważnie przyjrzyj się najpierw, w jaki sposób tworzy i dystrybuuje swoje reklamy.

Zwróć uwagę na kwestię public relations, czyli: jak i w jakim tempie Twój konkurent komunikuje się ze swoimi odbiorcami? Porównaj własne i cudze sposoby pozyskiwania klientów – to jeden z najważniejszych elementów analityki działań konkurencji.

Na czym polega analiza konkurencji cenowej?

Analiza cenników konkurencji jest kolejnym, bardzo ważnym elementem, warunkującym istnienie e-biznesów. Musisz bowiem najpierw poznać stawki u innych, by móc stworzyć atrakcyjną ofertę własną. Monitoring konkurentów polega na stałym obserwowaniu ich polityki cenowej i wszelkich, wprowadzanych zmian w postaci rabatów, promocji, obniżek.

Wprowadzasz niskie ceny, a mimo to klienci nie są zainteresowani zakupem lub porzucają koszyki w Twoim sklepie internetowym? Być może to nie cena stanowi problem i utrudnia podjęcie decyzji zakupowych. Dokonaj analizy konkurencji pod kątem kosztów dostaw. Dzięki niej możesz odkryć, że Twoi klienci prawdopodobnie wycofują się z zakupu z powodu zbyt drogich przesyłek.

Opinie klientów – niezbędne w prawidłowej analizie konkurencji

Czy wiesz, że możesz zyskać przewagę konkurencyjną, bazując na analizie opinii konsumentów? To właśnie ich indywidualne odczucia, refleksje i uwagi stanowią bazę wiedzy na temat jakości działań firm, które uważasz za swoją konkurencję. Poświęcaj kilka minut każdego dnia na sprawdzenie, co konsumenci piszą na temat konkurencyjnych ofert. Przeglądaj najnowsze komentarze, publikowane pod wizytówkami wybranych firm w Google. Śledź też stale wątki konsumenckie w grupach na Facebooku.

Zapoznaj się z ocenami użytkowników Allegro, Ceneo czy Amazonie. Wykorzystaj opinie klientów jako merytoryczne wskazówki. To właśnie one pozwolą Ci zrozumieć, czego oczekuje Twój potencjalny odbiorca i jakie są najgorętsze trendy w branży e-commerce.

Podsumowanie

Co prawda dokładna i szczegółowa analiza konkurencji może być kosztowna, a przy tym czasochłonna, to warto się na niej skupić. Dzięki temu lepiej wiesz, co robią lepiej, a co gorzej Twoi konkurenci. Przez co możesz usprawnić działanie własnego biznesu i przyciągnąć więcej klientów. Badania marketingowe to odpowiednia inwestycja dla każdej marki!